Medewerker is uit functie ontheven omdat er een aantal kritiekpunten waren. Derden waarmee werknemer functioneel contact had, hebben vernomen dat hij op non actief is gesteld. Werkgever ziet in dat deze maatregel onterecht is genomen, trekt deze in en maakt excuses: dit had niet mogen gebeuren. Werknemer moet wel een verbetertraject doorlopen met coaching. Hij vindt dit een merkwaardige gang van zaken. Ook vindt hij dat zijn imago schade heeft opgelopen. Hij schakelt mij in voor advies . Wij besluiten met werkgever in gesprek te gaan.
Als ik aankondig dat wij een gesprek willen over alles wat is voorgevallen en ik ben gevraagd de belangen van werknemer te behartigen, weigert werkgever met mij erbij in gesprek te gaan. Ik mag uitsluitend als toehoorder aanwezig zijn. Als ik volhoud dat ik erbij wil zijn omdat het o.m. arbeidsrechtelijke zaken betreft, wordt werknemer door de naasthogere leidinggevende "ontboden". Ik kondig aan dat ik hierbij aanwezig wil zijn, dit wordt opnieuw niet toegestaan. Ik ga toch mee omdat werkgever dit niet kan en mag weigeren en bij binnenkomst stelt werkgever dat er door mijn aanwezigheid sprake is van een arbeidsconflict. Ik zeg dat ik een time-out wil voor overleg. Met de klant spreek ik af dat wij met een beeindigingsvoorstel komen.Werkgever had laten merken mee te willen werken aan beeindiging op zo kort mogelijke termijn met wederzijds goedvinden, met inachtneming van de fictieve opzegtermijn. Er volgt een intensieve fase van onderhandelingen over de voorwaarden tot beeindiging. Mijn inzet is dat er een behoorlijke ontslagvergoeding moet komen gezien alles wat is voorgevallen. Werknemer is bang dat wij er niet uitkomen en het uitdraait op een rechtszaak. Dit kost hem een aantal slapeloze nachten. Gezien alle fouten die zijn gemaakt geloof ik niet dat het zover komt en houd ik werkgever voor dat wij deze bij een eventuele rechtszaak wel naar buiten brengen. Uiteindelijk gaat werkgever na een ultieme poging met een stevige brief, met alle voorwaarden akkoord. Dit is een ruime ontslagvergoeding maar ook vergoeding van mijn kosten. Gezien het feit dat werkgever mij niet als gesprekspartner accepteerde, weigert deze aanvankelijk ook de kosten voor mijn ondersteuning te vergoeden. Via een "omweg" ging werkgever uiteindelijk echter ook op dit punt overstag en betaalde mijn kosten. Werknemer is opgelucht over de goede afloop en de goede regeling. Hij vond op korte termijn een andere baan.